GEOLOKALIZACJA POJAZDÓWWyposaż swoją flotę pojazdów w najlepszej cenie!
GEOLOKALIZACJA POJAZDÓW
Wyposaż swoją flotę pojazdów w najlepszej cenie!
Zaoszczędź nawet 30%
porównując oferty wszystkich usługodawców w branży
Zaoszczędź nawet 30%porównując oferty wszystkich usługodawców w branży

Wybór trackera gps dla klientów profesjonalnych

Czas czytania: 5 minut(y)

Trackery GPS są narzędziami niezbędnymi do geolokalizacji pojazdów wchodzących w skład floty służbowej. Coraz bardziej rozpowszechnione, dzielą się na kilka rodzajów różnorodnych modeli, a każdy z nich ma inne właściwości oraz inne przeznaczenie.
Aby odpowiednio wybrać tracker GPS, który najlepiej odpowiada potrzebom gelokalizacyjnym firmy, należy zrozumieć zasady funkcjonowania tych urządzeń.
I oczywiście zdecydować się na tracker dla pojazdu służbowego, który będzie się mieścił w granicach budżetu.
Dlatego też celem tego artykułu jest szczegółowe objaśnienie funkcjonowania trackerów GPS, różnych rodzajów urządzeń i obiektywnych kryteriów pozwalających na wybór odpowiedniego modelu, łącznie z cenami trackerów GPS.

Czym jest tracker GPS?

Tracker GPS jest nadajniko-odbiornikiem pozwalającym na geolokalizację pojazdów, w których jest zainstalowany. Jak działa to urządzenie?

Zasady

Tracker GPS, z angielska ‘geotracker’ czy też po prostu urządzenie GPS, jest małym urządzeniem, które łączy się z siecią określania położenia poprzez satelitę GPS, aby zarejestrować w czasie rzeczywistym dokładną lokalizację tego, do czego jest przymocowany lub wbudowany.
Biorąc pod uwagę maleńki rozmiar tych urządzeń, mogą one być wykorzystywane do lokalizowania niemalże wszystkiego. Dlatego też czasami można je założyć na szkolnym tornistrze czy na obroży zwierzęcia hodowlanego.
Jednak ich użytkowanie jest głównie związane z pojazdami. Urządzenia te umożliwiają szybką lokalizację każdego skradzionego samochodu lub takiego, którego nie można znaleźć. Nawigacja GPS stanowi więc cenne narzędzie dla osób zarządzających flotą służbowych pojazdów lub dla klientów korzystających z usług transportowych.

Funkcjonowanie nawigacji GPS

W funkcjonowaniu trackerów GPS konieczne jest odróżnienie fazy odbierania sygnału od fazy emisji:

  • Odbiornik jest umieszczony w samochodzie, na przykład bezpośrednio pod karoserią za pomocą magnesu czy też w schowku samochodowym, albo w bagażniku,
  • Jeśli chodzi o odbiorniki zewnętrznie zasilane, mogą one być podłączone do akumulatora pojazdu,
  • Do włączenia urządzenia dochodzi przy uruchomieniu pojazdu, regularnie co dwie minuty lub też gdy pojazd jest w ruchu, albo gdy kierowca wyłącza silnik - system jest uruchamiany poprzez zmianę napięcia przy uruchomieniu silnika czy przy zatrzymaniu pojazdu,
  • Odbiornik łączy się z sygnałem sieci satelitarnej GPS, która regularnie przesyła mu jego położenie geograficzne,
  • Dzięki połączeniu poprzez mobilne sieci komórkowe, położenie jest w mniej więcej regularnych odstępach czasu wysyłane przez tracker do systemu nawigacji “w czasie rzeczywistym” - zwykle jest to oprogramowanie, w formie powiadomień SMS albo po powrocie pojazdu w przypadku gdy systemy nie są połączone.

Zalety trackerów GPS są różnorodne, ponieważ trackery pozwalają one firmie na gromadzenie całej serii informacji GPS, takich jak:

  • Dokładne położenie pracowników w czasie rzeczywistym,
  • Liczbę pokonywanych dziennie kilometrów,
  • Liczbę zrealizowanych postojów, a także ich długość,
  • Historię przejazdów : mapę przedstawiającą w formie schematycznej dokładną trasę pojazdów.

Serwery usługodawców oferują ponadto dodatkowe kluczowe funkcje, dzięki którym można zebrać dane zmierzające w kierunku optymalizacji użytkowania floty służbowej.
Jest zatem możliwe:

  • Otrzymywanie kompleksowego bilansu dziennego dla każdego pojazdu: godzinę wyjazdu i przyjazdu na miejsce, czas postoju, długość każdej trasy, średnią prędkość…,
  • Otrzymywanie SMS-em wszystkich informacji: w regularnych odstępach czasowych, o określonej porze lub też gdy pojazd opuszcza wcześniej określoną strefę geograficzną.

Korzystanie z trackera podłączonego do sieci GPS służy zatem jednocześnie firmie i klientom: przedsiębiorstwo zyskuje na produktywności poprzez optymalizację pracy kierowców, a klient może się upewnić, że jego dostawa zostanie zrealizowana szybko i punktualnie.

Rodzaje trackerów GPS

Istnieje wiele rodzajów urządzeń GPS dla pojazdów służbowych: na abonament i bez, zasilane zewnętrznie lub nie, podłączone do sieci lub nie.

Trackery połączone i niepołączone z siecią

Ważne jest, aby sprecyzować, że sformułowanie “połączony” lub nie w przypadku tych trackerów dotyczy wyłącznie funkcjonalności raportowania i komunikacji danych geolokalizacyjnych w trasie. Poza tym oczywiście każdy tracker musi być połączony z sygnałem GPS, aby działać. 

Jednak trackery, które nie są połączone, nie prowadzą transmisji danych poprzez sieci telefonii komórkowej. Dane geolokalizacyjne mogą być więc sprawdzone dopiero gdy tracker zostanie wyjęty z pojazdu, a przynajmniej jego pamięć. Trackery te, które stały się popularne wśród firm transportowych, dziś nie są już bardzo często spotykane.

Trackery na baterie i zasilane zewnętrznie

Jeden z podstawowych podziałów urządzeń GPS dotyczy ich źródła zasilania energią elektryczną.
Tracker GPS na baterię jest urządzeniem funkcjonującym dzięki wbudowanej baterii. Tracker zasilany zewnętrznie to z kolei urządzenie, które może być podłączone bezpośrednio do obwodu akumulatora pojazdu.
Trackery na baterię będą musiały być ładowane z większą lub mniejszą częstotliwością.
Natomiast trackery zasilane zewnętrznie mogą funkcjonować autonomicznie prawie bez żadnych ograniczeń.

Trackery GPS na abonament i bez

Jest to prawdopodobnie najważniejsza kwestia dotycząca funkcjonowania różnych modeli urządzeń GPS: czy konieczne jest wykupienie abonamentu na transmisję danych?
Pytanie to nie jest wcale oczywiste, ponieważ wiele trackerów GPS działających bez abonamentu i tak jest wyposażone w kartę SIM i łączy się z sieciami komórkowymi, aby regularnie przesyłać dane geolokalizacyjne za pośrednictwem SMS-ów.

Jak wybrać odpowiedni tracker GPS?

Te podstawowe typologie mogą stworzyć pewien szkic kwestii, które będą stanowić obiektywne kryteria wyboru trackera. Jednym z tych kryteriów jest oczywiście cena poszczególnych typów urządzeń GPS.

Kryteria wyboru

Jest wiele pytań, które mogą nakierować nas na wybór odpowiedniego urządzenia GPS pod kątem specyficznych potrzeb firmy:

  • Jak są zasilane trackery ? Odpowiedź na to pytanie powinna być uzależniona od średniej długości podróży służbowych odbywanych przez pojazd.
  • Jaka jest częstotliwość aktualizacji geolokalizacji? W przypadku rozwiązania umożliwiającego lokalizowanie w czasie zbliżonym do rzeczywistego, konieczne jest posiadanie modelu z abonamentem.
  • Jakie są inne zabezpieczenia urządzenia ? Niektóre z nich zawierają na przykład detektory ruchu.
  • Jakie są różne funkcjonalności raportowania ? Charakterystyka oprogramowania do monitoringu towarzyszącego trackerowi nie zawsze jest jednakowo zaawansowana.
  • W jaki sposób można zainstalować urządzenie w pojeździe ? Odbiorniki z magnesem umożliwiają dyskretne umieszczenie urządzenia, ale wymagają wysokiego poziomu szczelności, który można sprawdzić za pomocą stopnia ochrony IP.
  • Czy tracker jest wyposażony w narzędzia komunikacji głosowej z pojazdem, a konkretnie z kierowcą?
  • Wreszcie, jaki jest poziom obsługi klienta usługodawcy, biorąc pod uwagę dostępność, efektywność pomocy i, na przykład, politykę gwarancyjną?

Ceny trackerów

Cena naturalnie również stanowi ważne kryterium, które należy wziąć pod uwagę przy każdym porównaniu trackerów GPS.
W zależności od różnych rodzajów trackerów, ceny mogą się mieścić w następujących widełkach:

  • Trackery bez abonamentu, z wbudowaną baterią i ograniczonymi funkcjonalnościami mogą kosztować mniej niż 100 euro i nie więcej niż 200 euro za model z narzędziami do komunikacji,
  • Trackery z abonamentem przeważnie są dostępne w sprzedaży za 200-400 euro,
  • Do tego dochodzi cena abonamentu w wysokości 10-20 euro oprócz kosztu kupna trackera.


W każdym przypadku, zawsze lepiej jest zamówić jak najwięcej ofert urządzeń GPS od jak największej liczby usługodawców, aby zweryfikować średnie ceny dla modelu i usługi, która najlepiej odpowiada potrzebom firmy. Usługi internetowe takie jak Companeo umożliwiają otrzymanie wielu przejrzystych ofert zawierających wszystkie konieczne informacje w zaledwie kilka kliknięć.