wybór karty paliwowej: 5 kryteriów, które warto znać

Sukces firmowych kart paliwowych doprowadził do coraz bardziej zwiększającej się konkurencji na rynku usługodawców specjalizujących się wystawianiu kart. Dawniej oferowane wyłącznie przez duże koncerny naftowe, teraz karty są również w ofercie sieci supermarketów, które zajmują się też dystrybucją paliwa, a także niezależnych graczy specjalizujących się w kartach benefitowych, a nawet firm zajmujących się wynajmem pojazdów. Każdy gracz chce się wyróżnić coraz bardziej kompleksową ofertą, dlatego wybór karty paliwowej staje się coraz trudniejszy dla firm. Ten wybór jest tym bardziej skomplikowany, że trudno jest znaleźć porównywarkę kart paliwowych, zwłaszcza taką, która porównuje wiele wiele ofert… i to w sposób obiektywny.

Jakie mamy dziś na rynku różne rodzaje kart paliwowych? Jakimi obiektywnymi kryteriami warto się kierować przy wyborze karty paliwowej? I wreszcie, którego usługodawcę wybrać?

Rodzaje kart paliwowych

Jedną z możliwych typologii jest podział kart paliwowych ze względu na wystawcę. Koncerny naftowe, sieci supermarketów, niezależni usługodawcy z branży kart benefitowych i firmy wypożyczające pojazdy obecnie dzielą między siebie europejski rynek.

Karty paliwowe koncernów naftowych

To od dużych grup koncernów paliwowych wszystko się zaczęło.

Karta Total bardzo szybko stała się jedną z najczęściej dystrybuowanych w Europie. Również Shell czy Lotos-Esso mają w swojej ofercie karty i dobrą pozycję na polskim rynku. Dzięki temu, że są to koncerny międzynarodowe, a także dzięki umowom zawartym z krajowymi filiami innych koncernów, tym koncernom naftowym udało się zwiększyć zasięg sieci stacji akceptujących ich karty w wielu krajach europejskich.

Nową tendencją, która ma związek ze zmniejszającą się liczbą stacji benzynowych w Polsce, jest to, że niektóre konkurencyjne koncerny połączyły siły i akceptują karty konkurentów na tym samym terytorium.

Jednak te umowy są zawierane tylko na poziomie krajowym, co oznacza, niekoniecznie umowa zawarta między dwoma koncernami w jednym kraju, będzie obowiązywać też w innym kraju europejskim.

Karty paliwowe firm specjalizujących się w kartach benefitowych

Niezależni wystawcy kart benefitowych, tacy jak Edenred czy Sodexo, szybko zrozumieli, jak ich koncepcja kart na posiłki może również sprawdzić się w zaopatrzeniu firm w paliwo. Ponadto, jako pierwsi przyznali swoim klientom dostęp zarówno do stacji paliw koncernów naftowych, jak i tych prowadzonych przez sieci supermarketów.

Koncepcja sprawdziła się do tego stopnia, że na rynku pojawia się coraz więcej niezależnych usługodawców, takich jak C2A czy DKV, którzy skupiają się wyłącznie na kartach paliwowych.

Wachlarz usług jest zwykle mocnym punktem ofert tych wyspecjalizowanych usługodawców.

Karty paliwowe firm wynajmujących pojazdy służbowe

Problematyka związana z zarządzaniem budżetem na paliwo w firmie jest blisko powiązana z kwestią zarządzania flotą pojazdów służbowych.

Naturalną tego konsekwencją był fakt, że firmy specjalizujące się w wynajmie długoterminowym pojazdów służbowych wzbogaciły swoją ofertę o karty paliwowe.

Karty te, które działają zarówno na stacjach koncernów paliwowych, jak i tych prowadzonych przez  sieci supermarketów, mają dodatkowy atut w postaci towarzyszącego oprogramowania. Są to narzędzia online pozwalające w dużym stopniu zoptymalizować i zintegrować zarządzanie flotą pojazdów i budżet na paliwo.

Należy jednak wiedzieć, że reakcją na to było wprowadzenie na rynek równie skutecznych programów do zarządzania flotą pojazdów przez koncerny naftowe.

5 obiektywnych kryteriów, aby wybrać odpowiednią kartę paliwową

Istnieje kilka obiektywnych kryteriów pozwalających na właściwą selekcję karty paliwowej.

Wśród nich jest rozpiętość sieci stacji benzynowych, cena paliwa oraz karty, tryb fakturowania, parametry kontroli i dodatkowe usługi. To te czynniki pozwolą wybrać właściwą kartę paliwową.

Rozpiętość sieci, kryterium nr 1 przy wyborze karty paliwowej

Pierwszym kryterium, które firma powinna wziąć pod uwagę przy wyborze karty paliwowej, jest zasięg sieci stacji benzynowych akceptujących daną kartę.

Wystawcy kart paliwowych często podają liczbę setek czy nawet tysięcy stacji. W tej konkurencji to koncerny naftowe, które mogą mieć od 2 000 do 3 000 stacji i więcej, są na czele.

Ale ta liczba nie mówi wszystkiego:

Kryterium bliskości jest bowiem jeszcze ważniejsze niż sama liczba stacji.

Co z tego, że można tankować na 5 000 stacji w Polsce i Europie, skoro do najbliższej stacji akceptującej kartę trzeba nadłożyć 20 km na trasie do biura czy do często odwiedzanych miejsc?

Niektóre stacje mogą być wykluczone z możliwości posłużenia się kartą, na przykład automatyczne stacje “low cost”, mimo że marka teoretycznie jest partnerska,

- Na jednej i tej samej stacji automatyczne dystrybutory paliwa również mogą być wykluczone, co de facto ogranicza dostęp do tej stacji tylko do godzin otwarcia sklepu, o ile takowy istnieje.

Cena paliwa i usługi

Cena paliwa dla posiadaczy kart paliwowych może być niższa niż ta wyświetlana na stacji z kilku powodów:

- Wystawca karty paliwowej przyznaje posiadaczom kart stałą zniżkę w wysokości kilku groszy na litrze w porównaniu do ceny wyświetlanej na stacji,

- Wystawca i klient wynegocjowali zniżkę w postaci procentu od normalnej ceny na podstawie średniego miesięcznego zużycia paliwa danej firmy (opcja zarezerwowana dla największych firm),

- Wystawca i firma umówili się na jednakową taryfę krajową ważną na wszystkich stacjach sieci. Na autostradzie, w mieście, na wsi… wszędzie cena będzie jednakowa. Niektórzy wystawcy mogą pójść klientowi jeszcze bardziej na rękę obiecując, że ten zawsze zapłaci najniższą możliwą cenę, jeśli cena wyświetlana na stacji jest atrakcyjniejsza niż wynegocjowana taryfa krajowa. 

Cena usługi kart paliwowych również powinna być szczegółowa rozważona.

O ile cena abonamentu jest zawsze podana z góry (od 5 do 36 euro rocznie), należy również koniecznie sprawdzić kwotę ewentualnej opłaty operacyjnej (procent od zatankowanego paliwa) i  możliwą konieczność uiszczenia kaucji gwarancyjnej.

Tryb fakturowania

Ten punkt ma bezpośredni wpływ na budżet przedsiębiorstwa.

O ile karta paliwowa wiąże się z korzyścią dla pracownika kierującego pojazdem w postaci eliminacji konieczności wykładania z własnej kieszeni na paliwo, ta sama zaleta może również dotyczyć firmy w przypadku, gdy opłata jest dokonywana na zasadzie odroczenia płatności.

Ta ostatnia możliwość, porównywalna do bezpłatnego kredytu, może być istotną korzyścią finansową dla każdej firmy.

W zamian za aktywację tej opcji, wystawcy kart paliwowych z reguły żądają uiszczenia kaucji gwarancyjnej, nawet w wysokości odpowiadającej miesiącowi tankowania.

Nie wszyscy wystawcy proponują tę możliwość, niektórzy oferują wyłącznie usługi natychmiastowo opłacane lub przedpłacone.

Parametry kontroli

Jednym z dużych atutów kart paliwowych dla firm jest możliwość lepszej kontroli wydatków na benzynę czy diesel.

Ta kontrola jest możliwa po pierwsze dzięki szczegółowym raportom wysłanym razem z fakturą, ale także dzięki możliwym dodatkowym parametrom kart.

Szeroki wachlarz opcji kontroli jest istotnym elementem przy wyborze właściwej karty paliwowej.

Dlatego też, w zależności od karty, możliwe jest ustalenie limitów korzystania pod kątem:

Zużytego paliwa

Godzin, w których usługa jest aktywna,

- Dni, w których usługa jest dostępna,

Strefy geograficznej, w której usługa jest dostępna,

Maksymalnej kwoty transakcji lub maksymalnej ilości litrów paliwa na transakcję,

Produktów i usług dostępnych na karcie oprócz paliwa.

 

Jednak najlepszym narzędziem kontroli kosztów paliwa pozostaje ustawienie następujących parametrów w razie przekroczenia dozwolonego limitu: całkowita blokada karty uniemożliwiająca transakcję albo powiadomienie mailowe osoby zarządzającej flotą.

Ponadto, oprogramowanie pozwalające monitorować w czasie rzeczywistym użycie każdej karty, a także dane dotyczące zarówno pojazdu, takich jak liczba kilometrów na liczniku, jak i kierowcy, takich jak nawyki za kierownicą, wchodzi zwykle w pakiet wraz z kartą. Zakres funkcjonalności tego oprogramowania jest również ważnym kryterium przy wyborze odpowiedniej karty paliwowej.

Usługi

Wreszcie, jednym z najważniejszych kryteriów wyboru karty paliwowej są usługi połączone z kartą.

Nie wszystkie karty oferują, a przynajmniej nie w takim samym stopniu:

Zakup produktów i usług w sklepie na stacji paliw (na przykład większość stacji supermarketowych w ogóle nie posiada sklepu…),

- Zakup usług związanych z utrzymaniem pojazdu (mycie, wymiana oleju, wymiana filtrów…),

- Opcję automatycznej płatności za przejazd autostradą i opłaty drogowe,

Opłatę za parkowanie na strzeżonych parkingach,

Aplikację dla kierowców służących do wyszukiwania stacji partnerskich i wyznaczenia trasy uwzględniającej zużycie paliwa,

- Usługi wsparcia zarządzania flotą pojazdów,

Kursy jazdy, a także kursy redukujące punkty karne.

 

Porównanie kart paliwowych ze względu na wystawcę

Biorąc pod uwagę liczbę wystawców kart paliwowych na rynku, trudno jest dokonać porównania uwzględniającego wszystkich graczy. Jednakże, aby pomóc naszym czytelnikom w wyborze odpowiedniej karty paliwowej, zapraszamy do zapoznania się z poniższym zestawieniem mocnych punktów niektórych spośród największych sieci każdego rodzaju wystawców.

Karta Total GR / Total Fleet

Total był jednym z pierwszych koncernów naftowych w Europie, który wprowadził na rynek karty paliwowe. Dzięki stacjom partnerskim, obejmuje dziś zasięgiem całą Europę.

Oferta karty Total GR (lub Total Fleet) jest kompleksowa i zawiera winiety elektroniczne w niektórych krajach europejskich, dostęp do tysięcy parkingów oraz wszelkie usługi na stacji wraz z zaawansowanym programem do zarządzania flotą.

Karta Shell

Shell proponuje jedną z największych sieci stacji partnerskich w Polsce, połączywszy siły z takimi markami jak BP, Esso czy Avia.

Tak jak Total, Shell oferuje dedykowane karty dla pojazdów użytkowych i ciężarowych, ale także rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów elektrycznych.

Karta DKV

Początkowo specjalizująca się w kartach paliwowych dla pojazdów ciężarowych, DKV wkroczyła również na rynek kart dla pojazdów lekkich. Zasięg stacji partnerskich można porównać do zasięgu Shella, jest on więc bardzo szeroki. Co ciekawe, DKV może negocjować umowy indywidualne ze stacjami położonymi najbliżej klienta, nawet jeśli nie wchodzą one w skład podstawowych stacji partnerskich.

Karta C2A

Karta C2A opiera się na europejskiej sieci ponad 50 partnerów posiadających nie mniej niż 2 3000 stacji paliwowych w Europie. System zniżek cen paliwa przy tankowaniu jest szczególnie korzystny.

 

Czy chcieliby Państwo wyposażyć swoją firmę w karty paliwowe? Zapraszamy do bezpłatnego porównywania ofert wystawców kart paliwowych dzięki usłudze łączenia z usługodawcami Companeo!

Rozpocznij zapytanie ofertowe w Karta paliwowa