GEOLOKALIZACJA POJAZDÓWWyposaż swoją flotę pojazdów w najlepszej cenie!
GEOLOKALIZACJA POJAZDÓW
Wyposaż swoją flotę pojazdów w najlepszej cenie!
Zaoszczędź nawet 30%
porównując oferty wszystkich usługodawców w branży
Zaoszczędź nawet 30%porównując oferty wszystkich usługodawców w branży

Oprogramowanie geolokalizacyjne w taksówkach - zoom na zalety

Czas czytania: 4 minut(y)

To dzięki tej zaawansowanej technologii cały sektor ekonomiczny przeszedł rewolucję, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie: systemy geolokalizacji taksówek w niewyobrażalny sposób zmieniły branżę, kreując niemalże z niczego rynek prywatnego przewozu osób. Taksówki lub podobne usługi muszą być jednak dostępne na zawołanie w dowolnym miejscu i o każdej porze. Klienci nie tolerują już oczekiwania na kurs, zatrzymywania samochodu na ulicy ani nawet konieczności zamówienia kursu przez telefon - chcą mieć kierowcę na wyciągnięcie ręki za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Systemy geolokalizacji funkcjonujące w oparciu o trackery GPS i oprogramowanie do zarządzania flotą oferują istotne korzyści dla klientów, czyli podróżnych.

Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba już nazywać się Uber i zainwestować wielu milionów euro, aby móc pozwolić sobie na wyposażenie w kompleksowe narzędzia geolokalizacyjne dla taksówek i podobnych usług przewozu osób.

Funkcjonowanie i koszty systemów geolokalizacji taksówek

Systemy geolokalizacji taksówek funkcjonują, ogólnie rzecz biorąc, tak jak inne systemy geolokalizacji, ale bazują na bardzo zaawansowanej strukturze branżowego oprogramowania, dostępnego przez pośrednika lub bez.

Działanie systemu geolokalizacji taksówek

Systemy geolokalizacji taksówek działają w oparciu o dwa kluczowe elementy:

  • Trackery GPS połączone z siecią określania położenia przez satelitę i zainstalowane we wszystkich pojazdach wchodzących w skład floty, umożliwiające lokalizowanie taksówek,
  • Program do zarządzania flotą, podłączony do trackerów, zwykle poprzez mobilną sieć komórkową, która wskazuje położenie pojazdów wyposażonych w trackery.

Możliwe są dwa scenariusze działania takich systemów.

Jeśli firma posiada całą flotę taksówek i dysponuje centralą telefoniczną

  • Klient dzwoni do centrali, aby zamówić kurs,
  • Dyspozytor sprawdza na mapie położenie geograficzne taksówek oraz klienta, aby znaleźć dostępny pojazd znajdujący się jak najbliżej klienta,
  • Dyspozytor przekazuje zlecenie kierowcy i przesyła do nawigacji GPS pojazdu trasę prowadzącą do oczekującego klienta.

Jeśli mamy do czynienia z prywatnym kierowcą niezależnym:

  • Jeśli chodzi o klienta, aplikacja zajmuje się zlokalizowaniem klienta,
  • Aplikacja wyszukuje dostępną taksówkę znajdującą się jak najbliżej,
  • Aplikacja przekazuje zlecenie taksówce i automatycznie wyznacza trasę wiodącą do klienta, 
  • Klient może opłacić kurs w aplikacji na swoim smartfonie.

Konieczne koszty, ale też niezbite korzyści finansowe

Na koszty takich systemów składają się koszty sprzętu, usługi i oprogramowania:

  • Koszty sprzętu dotyczą trackerów GPS, zainstalowanych w pojazdach, oraz terminali informatycznych dla kierowców i kierowników floty. Ceny trackerów przy zakupie wahają się w zależności od parametrów i usługodawców (jednym z przykładów jest TomTom) i mogą wynosić od 80 do 600 euro przy zakupie, jeśli nie są wynajęte,
  • Na koszty usługi składa się abonament telefoniczny, w który należy wyposażyć się w celu przesyłania danych pomiędzy trackerami a serwerami aplikacji. Jeśli sprzęt jest wynajęty, koszty te zwykle są uwzględnione w cenie miesięcznego abonamentu.
  • Koszty oprogramowania to koszt programów do geolokalizacji i do zarządzania flotą. Są to przeważnie oprogramowanie internetowe, “w chmurze”, opłacane na zasadzie miesięcznego abonamentu. Niektóre aplikacje są też płatne, obok lub zamiast abonamentu, na zasadzie prowizji od każdej dokonanej transakcji.

Koszta te muszą być dokładnie przeanalizowane pod kątem korzyści finansowych wynikających z systemów geolokalizacji:

  • Geolokalizacja pozwala na skrócenie czasu przejazdu : trasy są wyznaczane w sposób optymalny dzięki GPS, więc pojazdy się nie zgubią. W ten sposób skraca się zarówno czas przejazdu, jak i zużycie paliwa,
  • Analiza danych zarejestrowanych przez urządzenie geolokalizacyjne pozwala przeanalizować nawyki kierowców oraz wprowadzić szkolenia w celu zachęcenia ich do jazdy bardziej odpowiedzialnej i spalającej mniej paliwa.
  • Ponadto, większość firm ubezpieczeniowych postrzega geolokalizację jako atut i wynagradza przedsiębiorstwa transportowe wyposażające pojazdy w to rozwiązanie. W ten sposób można zaoszczędzić na składkach.
  • Wreszcie, zmniejszając przebieg licznika, geolokalizacja umożliwia spowolnienie pogarszania się stanu technicznego taksówek, a zatem, obniżenie kosztów naprawy i utrzymania.

gps_taxi

Narzędzia zarządzania flotą dla dyspozytora

Systemy te stanowią bardzo dobre rozwiązanie dla zarządzania flotą.

Dzięki sprawnemu systemowi geolokalizacji, centralizacji zarządzania klientami i optymalizacji przejazdów, firmy taksówkarskie mogą zoptymalizować każdy kurs.

  • Kierowca otrzymuje bezpośrednio kolejność zleceń i trasę nawigacji, a po zakończeniu zlecenia może z łatwością wysłać raport.
  • Sprawna geolokalizacja bierze pod uwagę rozmaite parametry (liczbę przejechanych kilometrów, czas pracy, godziny nadliczbowe, długość przerw…) i pozwala zoptymalizować zarządzanie całą flotą poprzez znalezienie najsłabszych punktów usługi.
  • Czas pracy jest starannie wyliczany i analizowany w celu optymalizacji, aby zapewnić maksymalną skuteczność: optymalną liczbę obsługiwanych klientów w celu zwiększenia rentowności.
  • Systemy te w znaczącym stopniu zwiększają produktywność poprzez niemal całkowite wyeliminowanie straconego czasu, ponieważ umożliwiają natychmiastowe znalezienie taksówki znajdującej się w pobliżu klienta.

Wzrost satysfakcji klienta

Systemy geolokalizacji taksówek  stanowią więc istotny czynnik satysfakcji klienta, a zatem powodują zarówno wzrost lojalności, jak i dodatkowe obroty dla firmy.

Narzędzia geolokalizacyjne umożliwiają w ten sposób:

  • Skrócenie czasu oczekiwania,
  • Informowanie klienta w czasie rzeczywistym: klienci mogą się w ten sposób dowiedzieć, jakim samochodem będą jechać oraz jak długo będą oczekiwali na kurs,
  • W przypadku utrudnień (korki, wypadki…), poinformowanie klienta i zaproponowanie rozwiązania w jak najkrótszym czasie,
  • Odpowiedź na precyzyjne oczekiwania klienta : szybkie znalezienie pojazdu wyposażonego w terminal do płatności kartą czy też na przykład taksówki, która zgadza się na przewóz zwierząt...
  • W zależności od opcji rozwiązania geolokalizacyjnego, firmy mogą również poinformować klienta z wyprzedzeniem o cenie kursu: to prawdziwy atut dla klientów, którzy w ten sposób unikną nieprzyjemnych niespodzianek,
  • Funkcjonalność pozwala nawet klientom, w przypadku niektórych aplikacji, na uregulowanie płatności bezpośrednio online przez smartfon, dzięki czemu może zaoszczędzić czas na dokonaniu płatności.